Het geheim van geluk is nieuwsgierigheid.
Norman Douglas
Welkom!
Via de filmpjes op deze pagina willen we jullie de kans geven om te ontdekken wat er allemaal gebeurt binnen de muren van onze school.
Met hulp van de ouders organiseerden de leerlingen van het 3de leerjaar een buffet wereldkeuken binnen het thema voeding. Ze konden proeven van allerlei gerechten, hartig en zoet, van over de hele wereld en klaargemaakt door de ouders. Onze ouders hebben duidelijk kooktalent. Bedankt hoor ouders.
Bij het thema fruit hoort een bezoekje aan de fruitwinkel.
We kiezen, vragen en betalen zelf. Nadien mogen we natuurlijk proeven.
Cadeautjes inpakken is niet zo eenvoudig. Je moet eerst goed nadenken voor je eraan begint. Hoe groot is je pakje? Hoe groot moet je stuk inpakpapier dan zijn? Hoe meet ik het inpakpapier af? Welk inpakpapier moet je kiezen? Kan het pakje stuk en hoe kan ik dat voorkomen? Welke hechtingsmaterialen ga ik gebruiken? Hoe krijg ik de krullen in een lint? Heel wat onderzoeksvragen om te batwoorden in het 1ste leerjaar maar het resultaat mag er zijn.
Tijdens de voorleesweek gaan de leerlingen van het derde leerjaar voorlezen in de 3de kleuterklas.
Ze kozen eerst geschikte boeken in de bibliotheek. Daarna oefende ze op het technisch vlot lezen van het boek.
Als ze dat onder de knie hadden oefende ze op het voorlezen want dat is niet zo makkelijk: het juiste tempo, de juiste intonatie, aangepaste mimiek en gebaren, vraagjes verzinnen om de kleuters bij het verhaal te betrekken, attributen verzamelen...
De leerlingen maken tijdens de lessen oriëntatie op de wereld kennis met verschillende beroepen. Daar hoort een bezoekje aan de brandweerkazerne bij.
Het bezoek was een hele ervaring.
De leerlingen van het zesde leerjaar trekken naar het Vrijbroekpark om er aan bodemonderzoek te gaan doen in het kader van de lessen oriëntatie op de wereld.
Wat de leerlingen zelf mogen doen blijft hen veel langer bij en ondertussen genieten ze weer van de frisse buitenlucht.
Als je in de lessen oriëntatie op de wereld rond beroepen werkt dan hoort daar en bezoekje aan het politiekantoor bij.
Een interessante en spannende leeruitstap voor de leerlingen.
Wat stond er allemaal op het programma tijdens de maand oktober in het 1 ste leerjaar. Kijk even mee.
Een fijn klasklimaat is belangrijk om tot leren te komen. Elk kind moet zich geborgen en veilig voelen in de klas. Dat kan alleen als er vertrouwen is in mekaar en als kinderen bereid zijn om voor mekaar te zorgen. Onze kleuters van de derde kleuterklas deden een partneroefening rond vertrouwen en verantwoordelijkheid. Je partner die geblinddoekt is rondleiden over de speelplaats vraagt verantwoordelijkheid en goede zorg. Je laten leiden zonder zelf iets te zien, vraagt vertrouwen.
Wiskundige begrippen zijn heel abstract. Door onze kleuters zelf te laten handelen ondervinden ze betekenis van deze begrippen zelf en komen ze sneller tot begrip.
Welk materiaal is er tijdens de herfst het best geschikt om wiskundig te handelen: pompoenen.
De leerlingen van het zesde leerjaar maken een lampje. Ze gaan daarvoor naar onze buren, TSM.
De technische school is immers beter uitgerust voor deze opdracht. Bedankt hoor, buren. Binnen het project 'Transfer secundair' is het voor onze leerlingen ook een kans om kennis te maken met een andere vorm van secundair onderwijs.
Bij het thema en activiteiten sprokkelen geven de kleuters aan dat ze heel graag met modder willen spelen in de klas.
De juf maakt dan maar van de zandtafel een moddertafel. De peuters brengen allerlei materialen mee zoals aarde, potgrond, takjes, .. en zoeken zelf uit hoe ze modder moeten maken. Pret gegarandeerd!
Op werelddierendag bracht meeste Jonas pup Nalu mee naar school. De kleuters vonden het geweldig en Nalu werd de ster van de dag.
De kleuters van K3a tonen veel interesse in voertuigen en verkeer. Samen zoeken ze een antwoord op heel wat vragen. Kan je fietsen zonder fiets? Hoe ziet de motor van een auto eruit? Bestaan er fietsen met vleugels? Wanneer krijg je een boete. Zijn wij al goede voetgangers? ...
In de tweede kleuterklas staat de herfst voor heel wat leuke activiteiten. Denk daarbij aan het benoemen en sorteren van herfstvruchten , bomen schilderen , composities maken van bladeren, memory spelen met herfstfoto's die de ouders hebben doorgestuurd, pompoenwafels bakken, ...
Tijdens de lessen oriëntatie op de wereld ligt de focus van het zesde leerjaar even op de verschillende landen van Europa. Alles wat ze over de verschillende Europese landen te weten kwamen goten ze mooie presentaties. Deze presentaties werden tijdens een heuse tentoonstelling getoond aan de leerlingen van het 5 de leerjaar en aan hun ouders. Het werd een fijne, leerrijke en lekkere namiddag.
In de 1ste kleuterklas willen de peuters alles te weten komen over fruit. Daar hoort een bezoekje aan de fruitwinkel bij.
Kijken, benoemen, kiezen, kopen, betalen, het hoort er allemaal bij. Resultaat twee mooie fruitmanden in de klas. Nu nog proeven …
Voorheen was er de veldloop nu is er de hindernissenloop. We schreven in en trokken op woensdag 5 oktober met een 30-tal leerlingen naar De Nekker.
Na de basisbewegingen in de lucht en op papier, begeleid met een versje, lied en muziek, gingen de kleuters met verf aan de slag op tafel. Ronddraaiende wrijfbewegingen met beide handen tegelijk, dan lijnen trekken met de vingers, die verdwenen weer met het wrijven, dan weer tekenen, ... Als slot de tafel proper maken met een washandje. Zo was alles weer net en de kleuters hadden pret!
Lezen is belangrijk daarom heeft elke klas alvast een klasbibliotheek. Om het aanbod nog te verruimen gaan we daarnaast ook naar de stadsbibliotheek.
We zetten extra in op taal. Onze klasassistenten organiseren doorheen het schooljaar verschillende taalstimulerende activiteiten. De pueters en kleuters van de onthaalklas, de 1ste en 2de kleuterklas werden getrakteerd op een leuke poppenkastvoorstelling.
Bij juf Els wordt een jarige kleuter op een speciale manier gevierd.
De leerlingen bouwen de klas om tot een museum waar je voorwerpen kan bekijken die we nu niet meer gebruiken of zelfs niet meer kennen.
Bij elk voorwerp mag de kleine eigenaar het verhaal vertellen. Hoe grappige die telefoon! Waar dient dat molentje voor?
Het derde leerjaar wordt er gewerkt rond het thema voeding. Daar hoort een bezoek aan het groentemuseum t'Grom in Sint Kathelijne Waver bij. De kinderen nemen een kijkje in de moestuin en de serre. Ze komen alles te weten over telen en maken kennis met oude landbouwmachines en landbouwtechnieken. Hun kennis van de voedingsdriehoek wordt getest. Daarna is het tijd om te koken. De leerling bereiden zelf soep, een groenteschotel en een perengebak. Samen genieten ze van hun zelfgemaakt middagmaal. Het is al veel te snel weer tijd om de trein naar school te nemen.
Het vierde leerjaar ging een namiddag op bezoek bij circusschool Circolito. Ze konden er kennismaken met verschillende circustechnieken en mochten die ook uitproberen. Er zit toch wel wat circustalent in deze klas!
Bewegen is leren. De leerlingen van het derde leerjaar maken dierenbeweging op het ritme van de muziek en volgen daarbij patronen op de vloer.
Het vijfde leerjaar gaat elke jaar op winterwandeling.
Zalig genieten van de natuur en van het ongedwongen samenzijn.
Tijdens de godsdienstlessen komen alle wereldgodsdiensten aan de beurt. Deze week leren we over de Islam daarom brengen we een bezoek aan de moskee met Iliass als gids.
Aan het thema Kerst kan je niet voorbijgaan. In de 1ste kleuterklas versieren ze zelf de kerstboom, knutselen ze in het thema en gaan ze de kerstboom en kerststal op de Grote Markt bekijken. Natuurlijk is er ook een echt kerstfeest met pakjes en lekkere hapjes.
Weer een keileuke STEM- activiteit. De leerlingen moeten in groepjes een brug bouwen. Ze mogen de blokken gebruiken om een model te ontwerpen en kosteloze materialen om de brug te bouwen. Het enthousiasme is groot. Het denkvermogen draait overuren en de creativiteit komt bovendrijven.
Als de treinsporen uit de klas verdwenen zijn dan is dat een probleem.
Wie lost dat probleem op en hoe? Dat doen de kleuters zelf.
Tijdens het sprokkelen ontdekt de juf dat de kleuters graag meer willen weten over muziek en dans.
De juf maakt er een thema van. De kleuters kunnen muziek beluisteren, instrumenten ontdekken en krijgen een iniitiatieles ballet. Hiervoor deed de juf beroep op collega’s, ouders en grootouders. Aan het einde van het thema ging de fanfare van de eerste kleuterklas rond in de school. Spijtig genoeg kon het bezoek aan het conservatorium niet doorgaan omwille van de coronamaatregelen.
Onze leerlingen van het zesde leerjaar gaan op bezoek bij onze buren van TSM.
Ze mogen er aan de slag in het STEM-lokaal. Onder leiding van een leerkracht van de school maken ze zelf een pennenhouder.
Geocaching is een schattenzoektocht op basis van GPS-coördinaten. Een STEM-activiteit die wiskunde doelen en het inoefenen van digitale vaardigheden nastreeft.
De leerlingen van het eerste leerjaar gingen op zoek naar herfstmaterialen om te bekijken in de klas. Natuurlijk was er naast de zoektocht ook tijd om te picknicken en te spelen.
De kleuters brachten zelf herfstmaterialen mee naar de turnles. Als kleine eekhoorntjes in het bos mochten ze verschillende oefen- en bewegingsvormen verkennen : rollen, werpen, richten ,sorteren, tikspelen, bewegingsstanden, spelletjes, ...
De kleuters van de tweede en derde kleuterklas kregen na de les een 'dikke duimen blad’ om zelf in te schatten hoe goed of minder goed ze de oefenening hadden gedaan.
Voetballen in kleine ploegjes op woensdagnamiddag in de Nekker.
De leerlingen van 5 en 6 gingen op sportdag naar het sportdomein in Hofstade. Ze konden er kennismaken met verschillende sporten. Het hoogteparcours blijft echter de absolute topper.
Naar aanleiding van de strapdag werd er in de derde kleuterklas rond het thema verkeer gewerkt.
Enkele leerlingen uit verschillende leerjaren namen deel aan de veldloop in de Nekker.
Veel beweging, veel plezier en enkele medailles
De leerlingen van het vijfde leerjaren staken een schimmenspel in mekaar rond beroepen, gevoelens of kunst.
Het einderesultaat mochten ze aan mekaar voorstellen.
Naar aanleiding van de jeugdboekenweek gaan de leerlingen van het 1 ste leerjaar op voorleeswandeling. Overal in de school hangen vertelplaten en opdrachten rond het boek "De beer en de piano".
Wij gaan op berenjacht’ is een ware klassieker onder de prentenboeken. Een heerlijk boek om voor te lezen, met schitterende illustraties.
In onze onthaalklas werd het boek het vertrekpunt van heel wat leuke activiteiten en avonturen.
Tips nodig om te consuminderen ? Bekijk dan even de VLOG van deze twee jongedames uit 5A.
Over bijen valt zoveel te leren dat we nog een tweede filmpje konden maken.
Honing proeven of kaarsen maken, verkleden in bijtje,...
Altijd een leuk thema met veel input van de kleuters.
Zelf een antwoord zoeken op heel wat vragen, interesse voor boeken opwekken, stimuleren van de fantasie, oefen van de fijne motoriek, creativiteit stimuleren, geschiedenis, inzicht in tijd en nog veel meer en dat allemaal rond deze fascinerende dieren.
Al spelenderwijs doen onze kleuters heel veel bewegingsvaardigheden op. Zo automatiseren zij allerlei vaardigheden die de basis vormen om vlot te leren schrijven, lezen rekenen, lezen concentreren, goed bewegen, goed voelen, goed communiceren enz.
De roloefeningen zijn alvast heel leuk.
Bij het woord lente denken de kleuters blijkbaar aan bijen. Over deze kriebelbeestjes wilden ze wel meer leren.
Juf Lies van 6B is imker. Zij kwam naar de klas om over bijen te vertellen en de juf had ook enkele passende activiteiten voorzien
Ja hoor, kleuters van de tweede kleuterklas zijn al geïnteresseerd in letters. Met leuke activiteiten stimuleren de juffen die interesse en bereiden ze de kleuters op een speelse manier voor op leren lezen. Een letterbingo, woordjes leggen, een letterwinkel, een letterwandeling, ... een boel letterpret.
Aan de slag met een verhaal. Het verhaal navertellen en naspelen, de huisjes van de biggetjes nabouwen en spelen als biggetjes in de modder. Hoe leuk is dat! Ook met de smartgame hebben we plezier gehad.
In het kader van de jeugdboekenmaand knutselen we superhelden op verschillende manieren.
Wist je dat een ei waanzinnig sterk is? Dat komt door de boogvorm. We mochten in de STEM-les allerlei proefjes doen met eieren.
Met een bingospel oefenen we alles in wat we al leerden over ons land.
Ontsnappen uit de escaperoom is geen eenvoudige zaak. Puzzelen, vragen beantwoorden, raadsel oplossen, proefjes uitvoeren, mysteries oplossen, linken leggen, verbanden zien, .... De leerlingen van het vierde leerjaar zijn de uitdaging aangegaan. Gelukkig is de ontsnappingspoging gelukt en zit er niemand meer opgesloten.
De leerlingen van het zesde leerjaar zijn welkom in het stemlabo van TSM. Ze maken er een lampje. Het STEM -labo geeft de leerlingen de kans om te leren handelen met werktuigen die we als lagere school niet kunnen aanbieden.
Hoe moeten we onze tanden verzorgen? Wat doet de tandarts? Welke instrumenten gebruikt de tandarts? Hoeveel tanden hebben we nu net? Waarom zien onze tanden er niet allemaal hetzelfde uit? Samen met Ben de Bever zochten de kinderen van het eerste leerjaar een antwoord op deze en nog veel meer vragen.
Stem en Wo combineren binnen het thema insecten. De leerlingen van het zesde leerjaar zoeken en bestuderen pissebedden, regenwormen en huisslakken. De leerlingen van het vijfde leerjaar timmeren en boren om een bijenhotel te maken.
Om onze fijne motoriek te oefenen leggen we slangen op de speelplaats. Geen echte slangen natuurlijk maar wel slangetjes gemaakt van touw. Hun gekke kronkels tekenen we na met stoepkrijt.
Hoe geraak ik met mijn groepje zo snel mogelijk aan de overkant als ik alleen op een bierviltje mag staan.
Dat wordt samenwerken!
Op het opdrachtenbord vinden de kleuters de opdrachten terug die ze moeten uitvoeren weergegeven met een pictogram. Een gezelschapspel spelen, een puzzel maken, ...
Naar aanleiding van de week van de poëzie gingen de leerlingen van de lagere school op een creatieve manier aan de slag
met versjes, gedichten , rijmwoorden,... Er werden filmpjes van gemaakt die werden gebundeld tot een uitzending "Poëzie-tv."
Om aan een positief school en klasklimaat te werken organiseren we regelmatig verbindende activiteiten.
De bronzen dag is daar een voorbeeld van. Deze klas koos voor "allen tegen één" een tiental uitdagingen die ze tot een goed einde moeten brengen.
Dolle pret in de 2 de kleuterklas met thema Pannenkoekenmannetje.
Luisteren naar het sprookje, navertellen, naspelen , natekenen, …
Creatief aan de slag met een verhaal en met taal.
Met de fiets naar de Eglegemvijver in Hombeek en dan te voet per klasbubbel de natuur in.
Modder en plassen trotseren en ondertussen nog wat groepsversterkende spelletjes spelen en picknicken.
Wat een toffe dag. Sorry mams en paps voor de natte schoenen en de vuile broeken maar we hebben ons keigoed geamuseerd.
De kindjes kiezen iets uit de kast en spelen in hun eigen gezinsbubbel.
Spelen met loose parts en kosteloos materiaal stimuleert de creativtieit en activeert de zelfsturing bij onze kleuters.
Ze kunnen naar hartenlust creëren, experimenteren en combineren.
De kleuters van de derde kleuterklas zaten de voorbije weken met hun hoofdjes in China.
Kennismaken met het land en zijn gebruiken via boeken en filmpjes en heel wat leuke activiteiten : de vlag verven, taj chi, hoedjes maken, je naam schrijven met Chineese lettertekens, shusi eten met stokjes , lytchees proeven, de Chinees muur nabouwen, Chinees Nieuwjaar vieren, de panda bestuderen.... het kwam allemaal aan bod.
Om hun kikker voor de winkelwandeltentoonstelling van Sjarabang aan te kleden zochten de kleuters van K3b inspiratie bij de bekende kinderboeken van Max Velthuijs rond de avonturen van "Kikker". Samen voorbereiden en dan aan de slag met verf en weefgetouw. De kleuters van K3a gingen met eigen ideeën aan de slag.
De leerlingen van het 5 de leerjaar konden zelf kiezen hoe ze de drama-opdracht 'Lieve juf ..." voor de klas brachten.
Sommige leerlingen kozen om het via een filmpje te doen.
Wat doen we met deze grote doos?
We maken er een fietstunnel van en oefenen onze fietsvaardigheid.
In de klas leren de kleuters speelgoed delen en samen spelen maar zo af en toe een ik- momentje is ook fijn. Juf Els legt dan de huisjes in de gang. Kleuters kunnen even spelen met wat ze zelf willen in hun eigen huisje.
Onze peuterjes doen in de namiddag een dutje. Juf Nora, kinderverzorgster, waakt.
Wat kunnen we hier weer allemaal mee doen! De inhoud van de experimenteerbak wijzigt regelmatig.
Zelf een dansje in mekaar steken en het dan op TikTok plaatsen. Het sluit perfect aan bij de leefwereld van de kinderen en we werken gelijktijdig aan muzische en mediakundige ontwikkeling.
Alle klassen kregen vier weken lang leuke uitdagingen om de lockdownmoeheid te doorbreken. Hun inzet werd beloond met enkel coronaveilige initiatieven zoals een mini-fuifje van 15 min met de klasgroep.
Als we ziek zijn moeten we naar de dokter. Wat doet de dokter allemaal? Leuk om na te spelen en we leren ondertussen heel wat nieuwe woordjes.
Eindeloos plezier met zoiets simpel als een doos. In, uit, stapelen, plooien, verstoppen, ...